Jouw wijnvisie


Het aantal (beginnende) wijnliefhebbers groeit hard in Nederland. Haal daarom meer uit jouw wijnafdeling! Wij helpen je hoe je met jouw bestaande wijnassortiment echt onderscheidend kunt zijn


Smaakbeleving


Jouw supermarkt staat toch ook voor lekker eten en drinken? Klanten vinden wijn kiezen altijd nog erg lastig. Help je de klant wel genoeg? Met Retailwijn haal je eenvoudig extra wijn en smaak beleving in jouw winkel.


Wijnspijs-advies


Kennis over smaak is essentieel. Weet welke wijn je bij een gerecht adviseert. We helpen je hoe je klanten kunt inspireren met persoonlijk advies en goede signing


Wijnfans!


Deel jouw passie voor lekker eten en drinken. Haal de wijnliefhebber in jouw klant naar boven. en maak van jouw medewerkers en klanten echte wijnfans!




Activiteiten plannen


Proefcursus voor klanten


Duur: 2 uur

Aantal deelnemers: van 15 tot 25


Maak van relevante wijn- en smaakkennis een beleving voor de klant

Een workshop om nooit te vergeten


De klant leert voornamelijk zijn eigen smaak te ontdekken.

De klant proeft de wijnen uit jouw wijnschap

Wat vindt jouw klant lekker?

Maak de klant nieuwsgierig?


Het startschot van een langdurige wijnreis door jouw assortiment!

Wijnworkshop voor werknemers


Duur: 4 uur

Aantal deelnemers: maximaal 15


Moeite met alle nieuwe wijnen bijvoorbeeld na een groot schaponderhoud? Vragen over wijnen in het hogere prijssegment?

Neem zelf het initiatief om je team klaar te stomen met relevante wijnadviezen voor de klant. 


Retailwijn maakt wijn begrijpelijk en relevant voor jouw medewerkers (niet alleen voor KW’rs!) 

In 1 dagdeel is jouw team helemaal op de hoogte van de indeling op smaak en alle nieuwe wijnen in het schap!

De wijnworkshop voor medewerkers kan uiteraard ook in avonduren in het pand van de supermarkt plaatsvinden.


Kijk op https://www.retailwijn.nl/over-retailwijn voor de mening van andere jumbo-franchisers die met Retailwijn samenwerken. 



"Supermarktsommelier" op de vloer


Duur: 4 uur

Voor alle klanten!


De meeste wijnklanten kiezen een wijn die ze dezelfde dan nog gaan drinken! De supermarktsommelier is een ingehuurde wijnexpert die klanten op de winkelvloer voorziet van wijnadvies.


De "supermarktsommelier":

  • vraagt vooral wat de klant lekker vindt,
  • luistert en geeft aandacht aan de klant,
  • enthousiasmeert en vertelt verhalen over lekker eten en drinken,
  • deelt zijn passie en maakt klanten nieuwsgierig,
  • behartigt niet het belang van een wijnhuis maar verkoopt uit het hele assortiment
  • stelt de klant gerust
  • zorgt voor een tevreden wijnklant



Prijzen


Kies uit de volgende 3 activiteiten



Proefcursus voor klanten

Medewerkerstraining

Supermarktsommelier


pakket 1 t/m 3 activiteiten:

600* euro 


pakket 4 t/m 7 activiteiten:

500 euro*/activiteit


pakket 8 of meer activiteiten:

450 euro*/activiteit


* o.b.v vooruitbetaling

van het hele pakket,

exclusief km-vergoeding 


De supermarkt zorgt voor

de lokatie,

de wijnen/hapjes


Retailwijn zorgt voor de rest


De supermarkt kan een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van de wijnliefhebber.

Met goed smaakadvies bouw je een relatie op met je klant





“Supermarkten worden steeds meer een specialist. Zij leren een breed publiek wat genieten is. Daarom zie je steeds vaker gastronomische producten in supermarkten die voorheen alleen bij de traiteur lagen.  Dit geldt zeker ook voor wijn. Zo ontdekken steeds meer beginnende wijnliefhebbers de supermarkt als hun vaste wijnleverancier. 


Toch is de manier waarop wijn wordt “verkocht” in de afgelopen jaren vrijwel onveranderd gebleven. Hoe mooi jouw wijnschap ook is, het blijft een wand met flessen. Storytelling over wijn is bovendien lastig op een schapkaartje of in het schap. Een statische wand met honderden flessen is niet de meest uitnodigende manier om klanten te inspireren.


Advies geven zit er meestal niet bij, geen tijd voor, niet de juiste kennis in huis. En de overheid verbiedt bovendien het proeven van wijn in de supermarkt. Maar wijn is toch beleving en emotie? Dus als je niet mag proeven en niets kunt vertellen, wat blijft er dan nog over? Welke rol kun je dan als supermarkt spelen?


Niet lekker, geldt terug!

Een garantie op de smaak van wijn is leuk, maar werkt in de praktijk niet! De fles moet zijn werk meestal nog dezelfde avond doen! Bij het eten of bij de borrel, thuis met familie of vrienden, op een feestje Wat doe je als een wijn net niet de juiste blijkt te zijn. Op dat moment kun je niet teruggaan. Een dag later, dan is het leed al geleden. Voorkomen is daarom veel beter dan genezen! Bovendien maken zeer weinig klanten er gebruik van, en gaan ze de volgende keer toch maar weer liever naar de wijnspecialist iets verderop. Een gemiste kans!


Minder maar wel betere wijn

Ondertussen groeit de nieuwsgierigheid naar informatie en kennis door. Nog nooit volgden zoveel consumenten wijncursussen en kookcursussen, zijn er steeds meer kookprogramma's op tv, en online. De gastronomie maakt zijn opmars in de thuiskeuken en op straat. Gezond eten, betekent ook gezond drinken, en verstandig omgaan met alcohol betekent minder en daarom ook kwalitatief beter wijn in huis. Betere wijnen, betekent ook meer je voor een wijn uit moet geven. En dus wil je klant meer zekerheid. Een goed advies geeft immers vertrouwen!


Vertrouwen winnen van de klant

Wie beantwoord in jouw supermarkt de vragen over wijn? Welke kennis is er daadwerkelijk aanwezig onder de medewerkers? Heb je liever dat een medewerker zijn persoonlijke voorkeur als uitgangspunt neemt voor een goed bedoelde wijnsuggestie? Of zou het toch niet beter zijn als enkele medewerkers een onderbouwd advies kunnen geven, afgestemd op de smaak van de klant, als de klant erom vraagt.


Ruimte

Supermarkten klagen wel eens dat ze te weinig ruimte hebben om te voldoen aan alle wensen van de klant. De enige ruimte die een supermarkt in dit geval nodig heeft is de ruimte om beslissingen te nemen waar je de de klant blij mee maakt. En voor wijn betekent dit contact maken, proeven vertellen! Wil je je als supermarkt echt onderscheiden met advies en beleving, dan zul je een beetje moeten investeren productkennis en investeren in tijd voor de klant.


Kortom wijn moet je beleven.