Jouw wijnvisie


Het aantal (beginnende) wijnliefhebbers groeit hard in Nederland. Haal daarom meer uit jouw wijnafdeling! Wij helpen je hoe je met jouw bestaande wijnassortiment echt onderscheidend kunt zijn


Smaakbeleving


Jouw supermarkt staat toch ook voor lekker eten en drinken? Klanten vinden wijn kiezen altijd nog erg lastig. Help je de klant wel genoeg? Met Retailwijn haal je eenvoudig extra wijn en smaak beleving in jouw winkel.


Wijnspijs-advies


Kennis over smaak is essentieel. Weet welke wijn je bij een gerecht adviseert. We helpen je hoe je klanten kunt inspireren met persoonlijk advies en goede signing


Wijnfans!


Deel jouw passie voor lekker eten en drinken. Haal de wijnliefhebber in jouw klant naar boven. en maak van jouw medewerkers en klanten echte wijnfans!




Activiteiten voor jouw klanten


Proefcursus voor klanten



Duur: 2 uur

Aantal deelnemers: van 15 tot 25


Maak van relevante wijn- en smaakkennis een beleving voor de klant


De klant leert voornamelijk zijn eigen smaak te ontdekken.

De klant proeft de wijnen uit jouw wijnschap

Wat vindt jouw klant lekker? Maak de klant nieuwsgierig?


Dit is voor jouw klanten het begin van een langdurige wijnreis door jouw assortiment!

Overzichtsproeverij

met een wijnexpert erbij



Duur: in overleg

Aantal deelnemers: geen limiet


Steeds meer ondernemers organiseren wijnproeverijen voor hun klanten. Het is een ideale manier om iets speciaals te doen voor jouw klanten. Ze proeven niet alleen jouw beste wijnen, maar hebben een leuke avond of middag. In een ongedwongen sfeer wijn proeven met een aantal bekenden, leren wat je lekker vindt, en degenen die vragen hebben kunnen een expert raadplegen.


Klanten kunnen de wijnen bestellen en later ophalen.




"Supermarktsommelier" op de vloer



Duur: in overleg

Voor alle klanten!


De meeste wijnklanten kiezen een wijn die ze dezelfde dag nog gaan drinken! De "supermarktsommelier" is een wijnexpert die contact maakt met de klanten op de winkelvloer en ze voorziet van een goed wijnadvies.


De "supermarktsommelier":

  • vraagt wat de klant lekker vindt,
  • luistert en geeft aandacht aan de klant,
  • enthousiasmeert klant met combinaties over lekker eten en drinken,
  • deelt zijn passie en maakt klanten nieuwsgierig,
  • behartigt niet het belang van een wijnhuis maar verkoopt uit het hele assortiment
  • stelt de klant gerust in de wijnkeuze
  • zorgt voor een tevreden wijnklant



Activiteiten voor jouw medewerkers

Medewerkerstraining



Duur: in overleg

Aantal deelnemers: maximaal 15


Moeite met alle nieuwe wijnen bijvoorbeeld na een groot schaponderhoud? Vragen over wijnen in het hogere prijssegment?

Neem zelf het initiatief om je team klaar te stomen met relevante wijnadviezen voor de klant. 


Retailwijn maakt wijn begrijpelijk en relevant voor jouw medewerkers (niet alleen voor KW’rs!) 

In 1 dagdeel is jouw team helemaal op de hoogte van de indeling op smaak en alle nieuwe wijnen in het schap!

De wijnworkshop voor medewerkers kan uiteraard ook in avonduren in het pand van de supermarkt plaatsvinden.


Kijk op https://www.retailwijn.nl/over-retailwijn voor de mening van anderen die met Retailwijn samenwerken. 



Prijzen


Kies uit de volgende activiteiten



Proefcursus voor klanten

Overzichtsproeverij

Supermarktsommelier

Medewerkerstraining


pakket 1 t/m 3 activiteiten:

600 euro */activiteit


pakket 4 t/m 7 activiteiten:

550 euro*/activiteit


pakket 8 of meer activiteiten:

500 euro*/activiteit


* o.b.v vooruitbetaling

van het hele pakket,




De supermarkt zorgt voor

de lokatie,

de wijnen/hapjes


Retailwijn zorgt voor de rest


De supermarkt kan een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van de wijnliefhebber.

Supermarktondernemers met een eigen wijnvisie gaan vanzelf meer wijn verkopen






“Supermarkten worden steeds meer een specialist. Zij leren een breed publiek wat genieten is. Daarom zie je steeds vaker gastronomische producten in supermarkten die voorheen alleen bij de traiteur lagen.  Dit geldt zeker ook voor wijn. Zo ontdekken steeds meer beginnende wijnliefhebbers de supermarkt als hun vaste wijnleverancier. 


Toch is de manier waarop wijn wordt “verkocht” in de afgelopen jaren vrijwel onveranderd gebleven. Hoe mooi jouw wijnschap ook is, het blijft een wand met flessen. Storytelling over wijn is bovendien lastig op een schapkaartje of in het schap. Een statische wand met honderden flessen is niet de meest uitnodigende manier om klanten te inspireren.


Advies geven zit er meestal niet bij, geen tijd voor, niet de juiste kennis in huis. En de overheid verbiedt bovendien het proeven van wijn in de supermarkt. Maar wijn is toch beleving en emotie? Dus als je niet mag proeven en niets kunt vertellen, wat blijft er dan nog over? Welke rol kun je dan als supermarkt spelen?


Niet lekker, geldt terug!

Een garantie op de smaak van wijn is leuk, maar werkt in de praktijk niet echt! De fles moet zijn werk meestal nog dezelfde avond doen! Bij het eten of bij de borrel, thuis met familie of vrienden, op een feestje Wat doe je als een wijn net niet de juiste blijkt te zijn. Op dat moment kun je niet teruggaan. Een dag later, dan is het leed al geleden. Voorkomen is daarom veel beter dan genezen! Bovendien maken zeer weinig klanten er gebruik van, en gaan ze de volgende keer toch eerder naar de wijnspecialist iets verderop. Een gemiste kans!


Minder maar wel betere wijn

Ondertussen groeit de nieuwsgierigheid naar informatie en wijnkennis. Nog nooit volgden zoveel consumenten wijncursussen en kookcursussen, zijn er steeds meer kookprogramma's op tv en online. De gastronomie maakt zijn opmars in de thuiskeuken en op straat. Gezond eten, betekent ook gezond drinken, en verstandig omgaan met alcohol betekent minder en daarom ook kwalitatief beter wijn in huis. Betere wijnen betekent dat klanten bereid zijn meer voor een wijn uit te geven. En dus wil je klant meer zekerheid. Een goed advies geeft immers vertrouwen!


Vertrouwen winnen van de klant

Wie beantwoordt in jouw supermarkt de vragen over wijn? Welke kennis is er daadwerkelijk aanwezig onder de medewerkers? Heb je liever dat een medewerker zijn persoonlijke voorkeur als uitgangspunt neemt voor een goed bedoelde wijnsuggestie? Of zou het toch niet beter zijn als enkele medewerkers een onderbouwd advies kunnen geven, afgestemd op de smaak van de klant en als de klant erom vraagt.


Ruimte

Supermarkten klagen wel eens dat ze te weinig ruimte hebben om te voldoen aan alle wensen van de klant. De enige ruimte die een supermarkt in dit geval nodig heeft is de ruimte om beslissingen te nemen waar je de de klant blij mee maakt. En voor wijn betekent dit contact maken, proeven vertellen! Wil je je als supermarkt echt onderscheiden met advies en beleving, dan zul je een beetje moeten investeren productkennis en investeren in tijd voor de klant.


Kortom laat wijn een belevenis zijn. Op deze site wil ik vooral de laten zien dat er veel meer mogelijk is dan je misschien zou denken.

Emilio Saez van Eerd