Reviews

Hoe denken mijn klanten over Retailwijn?


Bas Bobeldijk, Jumbo Nieuwkoop

We hebben een mooie wijnafdeling waar we eigenljik te weinig aandacht aan geven. Emilio kwam direct met een paar goede voorstellen. Eerst de medewerkers opleiden zodat ze nu zelf een goede wijnspijs combinatie kunnen maken voor de klant.


Aansluitend hebben we lokaal onze wjjnafdeling op de kaart gezet met advies aan de klanten op de vloer. Binnenkort houden we onze eerste wijnproeverij voor onze klanten, een beproefde manier van klantbeleving die we meerdere Jumbo's inmiddels toepassen.


Mede dankzij de samenwerking met Retailwijn.nl heeft onze wijnafdeling weer focus, en bieden we een leerzame en onderscheidende beleving aan de consumenten met behulp van proeverijen.


Bas Bobeldijk, Jumbo Nieuwkoop

Peter Klosse, Academie voor Gastronomie

De Academie voor Gastronomie staat voor kwaliteit van kennis op het gebied van smaak. Emilio leerde ik kennen als een gedreven category manager wijn bij Jumbo, toen hij voor het eerst bij ons een cursus Wijnspijs volgde. Sindsdien hebben we contact gehouden en is hij bij ons komen doceren.


Het is een aanwinst voor de Academie om Emilio als wijndocent te mogen hebben voor de lessen gastronoom-sommelier level 2 en de turbocursus gastheer/vrouw-cuisinier. Zijn kennis van wijn in de foodretail, geeft een bredere kijk op wijn.


De ontwikkelingen in de retail op het gebied van smaak en wijn gaan razendsnel. Foodretail en horeca komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Emilio toont ook hierin een zeer eigen visie en het lef om zijn eigen weg te bewandelen. Emilio actief bij aan de wijze waarop we wijn- en smaakeducatie bij een breder publiek van foodprofessionals kunnen laten aansluiten.



Peter Klosse, Academie voor Gastronomie

Frank Donker, Wine buyer LFE

Voor de gehele keten streven we naar de allerhoogste kwaliteit. Dat begint bij de selectie van wijnhuizen. Veel wijnlanden ontwikkeling zich razendsnel. En als wijninkoper is het daarom fijn dat we de hulp in kunnen roepen van wijnprofessionals met veel retailervaring die begrijpen wat we zoeken.


Emilio heeft LFE inmiddels meerdere malen tot volle tevredenheid ondersteuning gegeven tijdens internationale wijnbeurzen. Het in kaart brengen van de wijnkwaliteiten uit nieuwe wijnlanden is aan hem goed toevertrouwd. Emilio werkt snel en zelfstandig. Hij is niet alleen gedreven om de beste prijskwaliteit op alle niveaus te selecteren maar houdt bovendien altijd rekening met de commerciële toepasbaarheid voor de Nederlandse markt.

Frank Donker, Wine buyer LFE

Paul Bredewout, Albert Heijn Apeldoorn

Veel consumenten zijn wijnliefhebbers. Ze vinden wijn lekker, maar geven ook aan er zelf weinig van te weten. Voor het schap vallen ze vaak terug op dezelfde wijnen. Ik zie de proefcursus als een mooie manier om klanten wijn te laten beleven. Veel klanten nemen altijd dezelfde wijn, het is juist leuk om ook andere smaken te leren kennen in wijn. De proefcursus maakt de wijnavonturier in je los.”

Paul Bredewout, Albert Heijn Apeldoorn

Jeroen Nagelmaeker, Jumbo Zwolle

"Wijn is een belangrijke categrorie voor mijn supermarkt. In het najaar van 2018 zijn we weer gestart met wijnproeverijen voor klanten. In de samenwerking met Retailwijn hebben we het concept verbeterd en uitgebreid met proefcursussen voor klanten. Enkele keren per jaar kunnen klanten zichzelf aanmelden voor een intensieve avond wijnproeven. Klanten vinden het fantastisch om de verschillenden smaken van wijn zelf te ontdekken. Leerzaam en leuk voor de klanten om mee te maken."


"Top avond achter de rug! Wijn en Spijs Workshop gegeven door Emilio Saez van Eerd Wijnadvies aan klanten. Super leuk en informatief. Mooie opmaat naar onze Wijnproefavond op donderdag 22 november as.!"

Jeroen Nagelmaeker, Jumbo Zwolle

Eric van Duuren, Spar Heelsum

"Een wijnproeverij voor een groep klanten is een van de mooiste manieren om met klanten bezig te zijn. Aan een grote keukentafel in de winkel leren de deelnemers uit de buurt smaken in wijn te ontdekken. Wijn kiezen terwijl je weinig van wijn weet, kan lastig zijn. Dan is het toch fantastisch dat wij als Spar dit kunnen oplossen. Emilio Saez van Eerd biedt ons de mogelijkheid de kennis in huis te halen en te delen met onze klanten. Lekker laagdrempelig, maar tegelijkertijd ook leerzaam en praktisch Dit is wat bij mijn Spar in Heelsum past en mijn klanten waarderen dit enorm. Dit succes zal in 2019 zeker herhaald worden."

Eric van Duuren, Spar Heelsum

Casper Heine, Jumbo Eerbeek

“We organiseren inmiddels al sinds maart 2018 regelmatig proeverijen met Emilio. Emilio heeft onze medewerkers opgeleid. Tot en met het einde van 2019 liggen de consumentenproeverijen alweer vast. We sluiten niet uit dat er een wijnreis met onze klanten naar een van onze producenten uit voortkomt.


Wij kiezen ervoor om van wijn ons speerpunt te maken. Niet alleen omdat er belangstelling voor is, maar omdat we hiermee laten zien dat we een autoriteit op het gebied van food zijn."


"Je moet wel echt willen investeren in kwaliteit van de winkel, en betrokkenheid van de medewerkers en klanten willen betrekken en informeren.

Het is voor 100% zeker een succesvolle investering voor de lange termijn. Emilio geeft ook een belangrijke bijdrage en invulling aan de opvolging." 

 

"Als we zeggen dat we elke dag beter willen zijn, van ons vak houden, en food ons vak is, dan is een samenwerking als met Emilio onontbeerlijk. Je trekt niet alleen je wijnafdeling, je vleeswaren/kaas afdeling naar een hoger plan, maar je hele winkel. Dat gebeurt omdat , als het goed is, je op een andere wijze naar je productgroepen, de vakkundigheid van de medewerkers, en de uitstraling van de winkel aan gaat kijken. En daar zit de grote winst.”


Casper Heine, Jumbo Eerbeek

Anke Wiegmans, Jumbo Heesch

“Toen Emilio nog bij Jumbo werkte als Category manager, startte hij al 2016 bij ons als "docent" met een workshop wijn en smaak voor onze medewerkers. Die waren er zeer enthousiast over. Daarna stelde hij me voor iets vergelijkbaars met onze klanten te doen. De proefcursus past precies bij ons beleid." 


"De eerste keer was ik een beetje teleurgesteld dat we maar een kleine groep van 15 klanten bij elkaar hadden. Ik had zeker een opkomst van 40 personen verwacht. Maar Emilio's verhaal over wijn en smaak werkt zo aanstekelijk en past precies bij wat we onze klanten willen laten beleven. De kleine groep bleek juist ideaal om mee te starten. We bouwen zo stap voor stap aan een groeiende groep wijnambassadeurs voor onze winkel". 


"Binnenkort starten we weer een nieuwe serie wijnworkshops voor klanten in het kader van het BBQ seizoen van 2018.”

Anke Wiegmans, Jumbo Heesch

Hans Kok, Jumbo Colmschate

"Retailwijn heeft de relevante kennis over wijn en retail in huis, en weet dit perfect om te zetten naar praktische tools voor mij en mijn medewerkers. Daar krijg ik als ondernemer energie van, en dat zet mij ook weer aan het maximale uit mijn wijnafdeling te halen." 


"De proefcursus is een goede stok achter de deur om de beleving van wijn op de winkelvloer te krijgen en onze klanten mee te nemen op een wijnreis door ons schap."


"De wijnproefcursussen zijn een vast onderdeel voor mijn wijnbeleid. Daarmee bouwen we gestaag aan een groeiende groep van wijnambassadeurs".


Hans Kok, Jumbo Colmschate

Over mezelf

Emilio Saez van Eerd DIPWSET (1969)


Wijn loopt als een rode draad door mijn leven. Als zoon van een Nederlandse moeder uit een retailgeslacht, en een Spaanse vader uit La Mancha, het grootste wijngebied ter wereld, zitten retail en wijn in mijn bloed.


Op mijn 16e leerde ik wijn bewust te waarderen. Mijn moeder had net haar studie vinologie afgerond, en was destijds wijninkoopster voor Van Eerd Groothandel, de voorloper van Jumbo. De monsterflessen die ze van leveranciers kreeg, nam ze mee naar huis en werden vakkundig in een aluminiumfolie gewikkeld. Zonder eerst drie wijnen blind geproefd te hebben, kwam er geen eten op tafel. Het werd in de loop van de tijd een spel dat ik steeds beter leerde begrijpen. Nu waren het meestal supermarktwijnen, en dat was in 1985 niet altijd een pretje ;-). Maar ik ben haar tot op de dag van vandaag dankbaar voor al die in aluminiumfolie verpakte flessen die ik als voorafje moest proeven,


Bescheiden horeca-ervaring

In 1990 had ik de perfecte studentenbijbaan, en leerde ik wat blurring was in het eerste proeflokaal van Rotterdam door wijnproeverijen en eenvoudige wijnspijscombinaties te koppelen aan storytelling.



De wijnverkoper  

Voor mijn eerste baan als salesmanager voor Osborne bezocht ik 3 jaar de horeca en wijnspeciaalzaken, kofferbak vol en gaan! Ik kwam over de vloer bij vele Nederlandse topchefs met niche-producten als wijn, sherry, port, ibericoham, olijfolie en sherryazijn.


Retailervaring

Tijdens mijn studie bedrijfskunde liep ik 6 maanden mee bij de Konmar. Daar zag ik in 1998 hoe category management in de praktijk werd gebracht. Ondanks mijn interesse in retail, was ik vastbesloten Nederland te verlaten voor een leven in Spanje Als manager bij Randstad Uitzendbureau in Girona (Catalonië), hield ik het twee jaar vol in de kleur- en geurloze wereld van arbeidsbemiddeling.


Zelfstandig ondernemer in Spanje

Geïnspireerd op het groeiende wijntoerisme, opende ik in 2002 een eigen wijnschool. in Alicante. Dat verdiende in het begin te weinig en dus blogde ik vanaf 2003 steeds meer over mijn voorleifde voor Spaanse wijn. Locale wijnproducenten en Nederlandse importeurs vroegen me te bemiddelen, en voordat ik het wist was ik een fulltime wijnagent en reisde van wijnbeurs naar wijnbeurs. In die tijd bedacht ik nieuwe wijnconcepten en blendde de wijnen voor retailers over de hele wereld. De economische crisis in 2008 was voor ons gezin een reden om vroeger dan gepland terug te gaan naar Nederland. Ik droeg mijn bedrijf over aan mijn toenmalige zakenpartner en startte in Nederland met een nieuw wijnavontuur.


Category Manager Wijn bij Jumbo

In 2009 startte ik op wijnafdeling van Jumbo, 5 maanden voordat Super de boer werd overgenomen. Als category manager wijn en gedistilleerd leerde ik alle facetten van foodretail in korte tijd kennen, van inkoop, kwaliteit, formuleontwikkeling,

ombouwtrajecten, integratie van assortimenten, en marketing, tot proeverijen, wijnPR en social media/online-initiatieven. In die tijd groeide Jumbo niet alleen van 120 naar 600 winkels, maar ik zag met name dat steeds meer winkels niet het maximale uit hun wijnafdeling haalden. Individuele ondernemers gingen steeds vaker extra wijnactiviteiten op de voer voor medewerkers en klanten, Maar wat precies en hoe? Een gat in de markt!


Wijnworkshops

In mijn laatste jaar bij Jumbo startte ik daarom met wijn en smaakworkshops voor de medewerkers in de winkels. In minder dan een jaar leidden we meer dan 1000 medewerkers opgeleid uit 200 verschillende Jumbowinkels. De wijnworkshop raakte blijkbaar een zeer gevoelige snaar bij zowel ondernemer als filiaal managers.


RetailWijn

Al mijn ervaringen stop ik in Retailwijn. Ik ga 100% voor retailondernemers die net als ik erin geloven dat het tijd wordt om het wijnschap in te ruilen voor wijnLEIDERschap. Door juist in de supermarkt vanuit de smaakvoorkeur van de klant te gaan denken, kun je kennis en beleving en dus waarde toevoegen.


Interim/opdrachten

Diverse partijen in de gehele keten van wijnplant tot wijnklant maken gelukkig dankbaar gebruik van mijn internationale netwerk en kennis over wijn, smaak, retail, marketing en sales, die ik in de afgelopen 30 jaar heb opgebouwd. Meestal zie je niet waar alle activiteiten die je in de leven doet precies toe leiden. Maar als ik terugkijk, ben ik blij met iedere stap die ik tot nu toe heb gezet. En ik word nog blijer van de manier waarop ik mijn klanten ermee verder kan helpen. Of dat nu consumenten, winkels, importeurs of producenten zijn!


-Emilio